Budowa opony

czujniki wałka rozrządu czujniki wałka rozrządu
Budowa opony Budowa opony: 1.

opasanie, 2.

osnowa, 3.

drut, 4.

obręcz, 5.

bieżnik, 6.
opona, 7.
stopka. Elementy typowej opony samochodowej10: Bieżnik Bieżnik jest to część opony, która wchodzi w kontakt z nawierzchnią i odpowiada za jej przyczepność do nawierzchni. W zależności od przeznaczenia opony, bieżnik może mieć różny kształt (tzw. rzeźba bieżnika), głębokość i twardość. Osnowa Osnowa składa się z wielu warstw kordu, ułożonych pod różnymi kątami w zależności od rodzaju konstrukcji opony.

Kord może być wykonany z poliamidu, poliestru, stali, wiskozy i włókna szklanego. Opasanie Jest to warstwa (lub częściej warstwy) kordu ułożona obwodowo, wykonana z możliwie jak najbardziej nierozciągliwego materiału.

Jej zadaniem jest usztywnienie czoła opony i zapobiegnięcie jego deformacjom pod wpływem działających sił. Stopka Stopka (inaczej kołnierz) to część opony stykająca się z obręczą (inaczej zwaną też felgą).
Biegnące obwodowo druty wzmacniające utrzymują oponę na feldze, natomiast odpowiednie ukształtowanie stopki zapewnia równe przyleganie opony do obręczy, a w oponach bezdętkowych także uszczelnienie.
W niektórych konstrukcjach opon wzmocnienie to wykonuje się z kewlaru.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Opona_pneumatyczna

Naprawa ciągników

W niektórych warsztatach dokonywane są nie tylko naprawy samochodów, ale również naprawy pojazdów rolniczych i wszystkich dużych pojazdów.
Do takich pojazdów mogą należeć ciężarówki i busy oraz większe autobusy.

Koszty ich naprawy będą ponoszone przez właścicieli poszczególnych firm przewozowych lub przez kierowców, jeżeli to oni doprowadzili do ich awarii.

Poza tym z pomocy mechaników korzystają właściciele pojazdów rolniczych, takich jak traktory czy kombajny.

Wprawdzie starają się oni dokonywać drobnych napraw w tego typu pojazdach w sposób prywatny, jednak dokonywanie większych napraw musi odbywać się już w fachowych warsztatach.
Z drugiej strony do warsztatów trafiają czasami takie małe pojazdy mechaniczne, jak na przykład motory.

Sezonowa wymiana opon

Sezonowa wymiana opon jest koniecznością w przypadku każdego samochodu.
Najbardziej uniwersalne są opony przejściowe.
Mogą być one zakładane na wiosnę i służyć nawet przez cały rok.

Jednak mechanicy przekonują, że w razie nadejścia większych mrozów czy dużych upałów opony przejściowe mogą szybciej się ścierać.

Dlatego najlepiej jest zakładać na wiosnę opony letnie.
Takie opony dobrze znoszą wysokie temperatury i mogą wówczas rozwijać spore prędkości.
Jednak nie sprawdzają one podczas dużych spadków temperatur.

Przez takie opony samochód może tracić przyczepność na śliskiej nawierzchni, co często doprowadza do wypadków drogowych.

Dlatego przed zimą powinno się zakładać opony zimowe.

Tego rodzaju opony będą sprawdzały się nawet na najbardziej śliskiej nawierzchni..

Widok do druku:

czujniki wałka rozrządu